Zapięcie rowerowe porady dotyczące zakupu: Jak wybrać odpowiedni produkt
- Co musisz wiedzieć
- Żadna blokada rowerowa nie zapewnia stuprocentowej ochrony przed kradzieżą, ale wysokiej jakości modele ogromnie zwiększają bezpieczeństwo roweru.
- Aby szczególnie utrudnić zadanie złodziejom, zabezpiecz swój rower dwoma różnymi rodzajami zamków.
- Wybierając zapięcie rowerowe, należy zważyć bezpieczeństwo i wygodę.
- Wysokiej jakości U-locki zapewniają najlepszą ochronę przed kradzieżą, ale są bardzo ciężkie i nieporęczne.
- Zamki składane i łańcuchowe są dobrym kompromisem pomiędzy bezpieczeństwem a elastycznością. Zamki ramowe i linkowe nie są zalecane jako jedyna ochrona przed kradzieżą.
Utrudnianie życia złodziejom
Rower to ekologiczny, a zarazem zdrowy środek transportu. Niestety, ten dwukołowy środek transportu jest również popularny wśród złodziei. Według badań przeprowadzonych przez serwis rejestracji rowerów 529 Garage, kradzieże rowerów podwoiły się w ciągu ostatnich 20 lat, a w Ameryce Północnej co roku kradzionych jest ponad 2 miliony rowerów. Ponieważ nie wszystkie kradzieże są zgłaszane na policję, liczba niezgłoszonych przypadków jest prawdopodobnie znacznie wyższa. Dlatego, jeśli nie chcesz od razu stracić swojego nowego roweru, powinieneś zainwestować w dobrą blokadę rowerową.
Odstraszanie i czas zyskania
Żaden zamek rowerowy nie zapewnia stuprocentowej ochrony przed kradzieżą. Mając wystarczająco dużo czasu i odpowiednie narzędzia, można złamać nawet najbardziej solidny zamek. Niemniej jednak wysokiej jakości modele znacznie zwiększają bezpieczeństwo roweru. Z jednej strony dobre zamki rowerowe już odstraszają złodziei i maksymalnie utrudniają im kradzież roweru. Im dłużej trwa wybieranie lub przecinanie zamka, tym większe ryzyko, że zostaniemy przyłapani na gorącym uczynku. Dlatego też zaleca się, aby zamek rowerowy wytrzymywał gwałtowne próby jego złamania przez co najmniej trzy minuty.
Zamki rowerowe do różnych celów
Zamki rowerowe można podzielić na pięć różnych typów w zależności od ich konstrukcji. Podczas gdy wysokiej jakości U-locki, zamki łańcuchowe i zamki składane zapewniają wysoki poziom bezpieczeństwa, zamki ramowe nie wystarczają jako jedyna ochrona, ale nadają się co najwyżej jako dodatkowa ochrona w połączeniu z innym typem zamka.
U-lock: maksymalne bezpieczeństwo
Zamki typu U, zwane również D-lockami, są według ekspertów najbardziej bezpiecznym typem zamka. Składają się z dwóch części: dużej, metalowej szekli w kształcie litery U oraz prostego rygla, w który wkładana jest szekla. Oba elementy są nieruchome i wykonane z hartowanej stali, dzięki czemu są szczególnie wytrzymałe i trudne do przecięcia. Im grubsza szekla, tym trudniej ją złamać.
Jednak wysokiej jakości U-locki o wadze od 3 do 6,5 kg są dość ciężkie, nieporęczne i nieporęczne. Transportowanie ich na dłuższych dystansach jest odpowiednio uciążliwe. Właściciele rowerów muszą więc rozważyć wygodę i bezpieczeństwo. Na przykład, ciężki U-lock nie jest absolutnie konieczny podczas długich przejażdżek rowerowych, podczas których rower jest krótko zaparkowany w zasięgu wzroku. Z drugiej strony, oferuje on wysoki poziom ochrony przed kradzieżą w przypadku długotrwałego zamykania przy drzwiach wejściowych lub w piwnicy, gdzie istnieje ryzyko włamania. Należy pamiętać, że szekla jest nieelastyczna, co utrudnia wybór odpowiedniej opcji połączenia. Na przykład wiele modeli jest zbyt małych, aby użyć ich do połączenia roweru z grubą latarnią lub drzewem.
Zamek łańcuchowy: elastyczna alternatywa
Zamki łańcuchowe składają się z solidnych ogniw stalowych, które są zwykle pokryte plastikiem lub nylonem w celu ochrony przed rdzą. Im grubsze ogniwa łańcucha, tym większe bezpieczeństwo oferują zamki. Podczas gdy cienkie łańcuchy o średnicy pięciu lub sześciu milimetrów można przeciąć przecinakami do śrub w ciągu kilku sekund, grube zamki łańcuchowe oferują równie niezawodną ochronę przed kradzieżą jak U-locki. Jednak ważąc do 10 funtów, są jeszcze cięższe niż wiele zamków typu U-lock.
Dużą zaletą łańcucha w porównaniu z U-lockiem jest elastyczność. Dłuższe zamki łańcuchowe można na przykład łatwo przewlec przez ramę roweru, a także przednie koło i umieścić wokół latarni lub użyć do zablokowania kilku rowerów. Ponadto można złożyć łańcuch kompaktowo do transportu.
Zamek składany: poręczny i bezpieczny
Tak zwane zamki składane składają się z kilku części wykonanych z hartowanej stali i połączonych przegubami. Dzięki temu można je złożyć i schować w dołączonym uchwycie na rowerze. Ważą od 1,5 do 4,5 funta, czyli mniej niż wiele U-locków. Dzięki mocnym, dość szerokim ogniwom i przegubom, wysokiej jakości zamki składane są trudne do sforsowania. To dobry kompromis między bezpieczeństwem a wygodą.
Zamki składane są mniej nieporęczne niż U-locki, ale nie tak elastyczne jak zamki łańcuchowe lub linkowe. Jednak przy odpowiednio długich modelach można dobrze połączyć rower z szerszymi obiektami. Zamki składane to na przykład dobre rozwiązanie na dojazdy do pracy. Zamek można wygodnie przewozić na rowerze i stosunkowo bezpiecznie zablokować rower na miejscu.
Zamek linkowy: elastyczny i lekki
Proste zamki linkowe składają się ze skręconych linek stalowych pokrytych gumową powłoką. Są elastyczne i lekkie, ale też łatwe do zerwania – para nożyc bocznych może je przeciąć w ciągu kilku sekund. Takie modele wystarczą na przykład do dodatkowego zabezpieczenia starego roweru lub innej blokady, albo do zamknięcia roweru tuż przed wyjściem do piekarni po chleb. Nie nadają się jednak jako jedyne, długoterminowe zabezpieczenie przed kradzieżą. Większe bezpieczeństwo zapewniają pancerne zamki linkowe, których stalowe linki są osłonięte stalowymi tulejami. Są one znacznie trudniejsze do przecięcia niż zwykłe zamki kablowe. W porównaniu z wysokiej jakości U-lockami, zamkami łańcuchowymi lub zamkami składanymi są jednak łatwiejsze do sforsowania.
Zaletą zamków linkowych jest ich wygodna obsługa. Dzięki odpowiedniej długości możesz bez problemu podpiąć rower do szerszych obiektów, np. latarni. W przypadku niektórych modeli można również zabezpieczyć dwa rowery razem. Ponadto, zamki linkowe są mniej ciężkie do transportu niż ciężkie U-locki.
Zamek ramowy: zamek pomocniczy
Zamki ramowe są zintegrowane bezpośrednio z ramą roweru i są instalowane w wielu rowerach jako podstawowe zabezpieczenie. Znajdują się na tylnym kole, które po zablokowaniu jest blokowane przez metalowy bolec między szprychami. Niedrogie modele wykonane są z tworzywa sztucznego, te wyższej jakości – ze stali. Blokady ramowe są bardzo wygodne, ponieważ wystarczy je tylko zamknąć, a nie zakładać za każdym razem wokół koła. Ponadto są najlżejszą i najtańszą wersją zamka, aczkolwiek najmniej bezpieczną.
Dlaczego zamek ramowy nie jest zalecany?
Zamki na ramie nie są wystarczającym zabezpieczeniem przed kradzieżą. Nie można ich użyć do zablokowania roweru do mocno zakotwiczonych przedmiotów. Zamki blokują tylko jedno koło i pełnią raczej funkcję unieruchamiającą. Podnosząc zabezpieczone tylne koło, rower można łatwo wypchnąć pomimo blokady ramy. Ponadto niedrogie modele wykonane z tworzywa sztucznego bardzo łatwo pękają. W niektórych przypadkach wystarczy podnieść zablokowane koło i pozwolić mu spaść na ziemię. Blokady ramy powinieneś używać jako jedynego zabezpieczenia tylko wtedy, gdy parkujesz rower na krótko w zasięgu wzroku. Lepiej sprawdza się jako dodatkowe zabezpieczenie przed kradzieżą do bezpieczniejszego zamka. Na przykład producent Abus oferuje kombinacje zamków ramowych i łańcuchowych.
Różne rodzaje zamków rowerowych w skrócie
Poniższy przegląd przedstawia najważniejsze cechy różnych typów zamków:
Typ zamka | U-lock | Zamek łańcuchowy | Zamek składany | Zamek kablowy | Blokada ramy |
Ochrona przed kradzieżą | Bardzo wysoka | High | High | Niski | Bardzo niski |
Elastyczność | Brak | High | Medium | High | Brak |
Waga | 3-6,5 lb | 1,5-10 lb | 1,5-4,5 lb | 0,5-2 lb | 1-2,0 lb |
Cena | $30-250 | $15-200 | $20-150 | $5-100 | $10-50 |
Przykładowe modele | Abus Granit Xplus, Trelock BS 450 | Kryptonite New York Chain, Abus Granit Xplus | Abus Bordo Granit XPlus, Trelock FS 460 | Abus Citychain, On-Guard Beast | Abus Amparo, AXA Defender |
Jakie są możliwości blokowania?
Niezależnie od rodzaju zamka, istnieją różne mechanizmy zamykania. Klasycznym jest wkładka bębenkowa z kluczem. Jeśli nie chcesz nosić ze sobą klucza, dobrą alternatywą jest zamek szyfrowy. W zależności od modelu, aby otworzyć zamek, należy zapamiętać kod składający się z trzech do pięciu cyfr. Niektóre modele mogą być nawet obsługiwane za pomocą aplikacji na smartfonie.
Poniżej przyjrzymy się zaletom i wadom trzech opcji blokady:
Zamek cylindryczny
Zamki cylindryczne, zwłaszcza modele z wkładkami talerzowymi, są bardzo bezpieczne. Dopóki mamy przy sobie klucz, zamek praktycznie nie da się otworzyć bez użycia siły. Wybieranie zamków za pomocą specjalnych narzędzi w praktyce prawie się nie zdarza. Ponadto zamki cylindryczne można łatwo zablokować i odblokować za pomocą klucza. Wysokiej jakości modele mają w kluczu diodę LED, co ułatwia odblokowanie w ciemności. Zawsze jednak istnieje ryzyko, że klucz zostanie źle założony lub zgubiony. Może się on również wygiąć lub odłamać w zamku.
Zamek szyfrowy
W przypadku zamków szyfrowych obowiązuje następująca zasada: im więcej cyfr, tym trudniej jest odgadnąć kod. Nie zaleca się stosowania zamka trzycyfrowego, bezpieczniejsze są modele cztero- i pięciocyfrowe. Zaletą w stosunku do zamka bębenkowego jest brak klucza, który można źle umieścić lub zgubić. Z drugiej strony, istnieje ryzyko zapomnienia kodu kombinacji lub bycia szpiegowanym podczas ustawiania kombinacji. Wybierając zamek szyfrowy, należy upewnić się, że można zmienić kombinację.
Blokada roweru App
Szczególnie wygodne są elektroniczne zamki rowerowe, które sterowane są za pomocą smartfona. Nie potrzebujesz ani klucza, ani kombinacji cyfr. W zależności od modelu zamek zamyka się nawet automatycznie, gdy tylko oddalisz się od roweru, a w przypadku próby włamania alarmuje za pomocą aplikacji. Trzeba jednak regularnie ładować baterię zamka. Ponadto inteligentne zamki rowerowe mają tę wadę, że są jeszcze droższe i mniej bezpieczne niż alternatywy. Większość z nich to zamki ramowe. Ponadto połączenie między zamkiem a smartfonem stwarza nowe zagrożenie bezpieczeństwa.
Otwieranie blokady aplikacji, gdy bateria jest rozładowana?
App locki mogą być szczególnie wygodne, ale pozostaje pytanie, jak można otworzyć zamek, gdy jego bateria jest rozładowana. Jak na razie inteligentne modele nie oferują żadnego rodzaju klucza awaryjnego. Zamiast tego ostrzegają swoich właścicieli, gdy bateria jest niska. Jeśli bateria wyczerpie się, zanim będą mogli otworzyć zamek, użytkownicy muszą dostarczyć mu energii za pośrednictwem banku energii lub otworzyć go siłą.
Jak znaleźć odpowiednie zapięcie rowerowe?
Nawet w obrębie różnych typów zamków modele niekiedy znacznie się od siebie różnią. Obok mechanizmu zamykającego decydujący wpływ na bezpieczeństwo oferowane przez zamek ma materiał, który określa również wagę. Orientację zapewniają plomby testowe oraz poziomy bezpieczeństwa podawane przez producentów. W zależności od tego, do czego chcemy podłączyć rower, rolę odgrywa również całkowita długość zamka. Ponadto niektóre modele są wyposażone w alarm akustyczny.
Materiał
Zamki rowerowe wykonane z hartowanej stali są szczególnie wytrzymałe i nieugięte. W idealnym przypadku zamek jest wykonany w całości z tego materiału. Tak jest w przypadku większości U-locków oraz wysokiej jakości zamków składanych i łańcuchowych. Szczególnie w przypadku ciężkich zamków łańcuchowych należy szukać amortyzującej obudowy z tkaniny lub tworzywa sztucznego. Chroni to lakier roweru przed zarysowaniem, gdy ciężki łańcuch uderza w niego podczas łączenia. Zamki linkowe również są zazwyczaj osłonięte. Wykonuje się je ze stalowych linek, które stosunkowo łatwo przeciąć. W przypadku tzw. pancernych zamków linkowych stalowa obudowa zapewnia dodatkową ochronę.
Waga
Hartowana stal nie jest lekkim materiałem, a im grubsze elementy zamka, tym trudniej je przeciąć. Bezpieczny zamek waży więc dużo. Szczególnie ciężkie są solidne zamki łańcuchowe – do 10 funtów, a zaraz za nimi U-locki – do 6,0 funtów. Zamki składane są nieco lżejsze: ciężkie ważą około 4,5 funta. W przypadku wszystkich trzech typów zamków, należy wybrać model ważący co najmniej 3,5 funta, aby być po bezpiecznej stronie. Jeśli szukasz szczególnie lekkiego zamka, znajdziesz go w zamkach linkowych i ramowych. Oba są dostępne z wagą poniżej 1 funta. Jednak takie lekkie zamki nadają się tylko jako zamek dodatkowy dla dodatkowego zabezpieczenia lub do krótkotrwałego zamykania w zasięgu wzroku.
Etykieta bezpieczeństwa
Zamki, które wyglądają na solidne i bezpieczne, nie zawsze są trudne do sforsowania. Informacji o bezpieczeństwie poszczególnych modeli dostarczają pieczęcie niezależnych instytucji badawczych. Do wiarygodnych dowodów jakości należą fundacje Sold Secure i ART. Zamki z tymi certyfikatami zostały przetestowane zgodnie z normą DIN EN 15496. W zależności od rodzaju zamka testy obejmują piłowanie, wiercenie i cięcie za pomocą różnych narzędzi specjalnych, a także ukierunkowane ataki na cylinder zamka. Ponadto zamki rowerowe muszą przejść test zamrażarki, aby otrzymać etykietę. W tym teście cały zamek jest schładzany do temperatury -4 °F, a następnie atakowany młotkiem i dłutem.
Sold Secure – brytyjski dom testowy i certyfikacyjny
Sold Secure to instytucja z Wielkiej Brytanii, która zajmuje się testowaniem produktów zabezpieczających. Producenci mogą ubiegać się o poddanie swoich produktów testom, a następnie mogą otrzymać znak jakości Sold Secure Approved. Dla lepszego oglądu, zatwierdzone produkty są podzielone na cztery poziomy odporności na kradzież:
- Brąz – zabezpieczony przed podstawowymi narzędziami
- Srebrny – zabezpieczenie przed wzmocnionymi narzędziami
- Złoto – zabezpieczenie przed narzędziami dedykowanymi
- Diament – zabezpieczenie przed specjalistycznymi narzędziami
Fundacja ART – bezpieczeństwo rowerów z kraju entuzjastów rowerów
Fundacja ART ma siedzibę w kraju, w którym rower jest najważniejszym środkiem transportu: w Holandii. Fundacja specjalizuje się w zapobieganiu kradzieży pojazdów dwukołowych (rowerów, motorowerów i motocykli) i stworzyła system znaków jakości. Ocena wyrażana jest w gwiazdkach, przy czym jedna gwiazdka to minimalny poziom bezpieczeństwa pozwalający na uzyskanie aprobaty, a pięć gwiazdek to największe bezpieczeństwo.
Klasa bezpieczeństwa
Oprócz pieczęci aprobaty niezależnych instytutów badawczych, różne klasy bezpieczeństwa niektórych dostawców dostarczają informacji o ochronie przed kradzieżą zamka rowerowego. Należy zauważyć, że producenci ustalają własne poziomy bezpieczeństwa. Dlatego nadają się one do porównywania zamków tego samego producenta, ale nie modeli różnych firm. Na przykład Abus i AXA dzielą swoje zamki na 15 poziomów bezpieczeństwa, podczas gdy Kryptonite ma ich dziesięć, a Trelock tylko sześć.
Obsługa i wymiary
Im dłuższy jest zamek, tym łatwiej jest przymocować rower do stałych przedmiotów. Jednak większa długość oznacza również większą powierzchnię styku dla złodziei w celu jej złamania, a także większy ciężar. Największy zasięg mają zamki linkowe o długości do 100 cali. Dzięki temu są idealne do blokowania kilku rowerów razem. Przy cięższych zamkach łańcuchowych i składanych producenci zwracają większą uwagę na redukcję wagi, dlatego zasięg jest zwykle ograniczony do 27 do 40 cali. U-locki mają najniższy zasięg od 8 do 30 cali. Słabo nadają się do blokowania kilku rowerów razem i tylko w ograniczonym stopniu do łączenia z przedmiotami. Blokada ramy, która służy jedynie jako immobilizer, nie ma w ogóle zasięgu.
Alarm akustyczny
Inteligentne zamki rowerowe, które można połączyć ze smartfonem przez Bluetooth, są zazwyczaj wyposażone w funkcję alarmu. Jednak obecnie dostępne są również zamki bębenkowe i szyfrowe z tą dodatkową funkcją, jak np. zamek składany Abus Bordo Alarm 6000 A. Zamki rowerowe z alarmem akustycznym są zazwyczaj zasilane baterią i aktywują się automatycznie po zamknięciu zamka. Jeśli ktoś próbuje manipulować przy zamku, rozlega się głośny sygnał, który odstrasza złodziei i zwraca uwagę przechodniów.
Ile kosztuje bezpieczna blokada rowerowa?
Niedrogie zamki ramowe i kablowe są dostępne w cenach poniżej 10 dolarów. Eksperci odradzają jednak oszczędzanie na zamkach. Ceny dobrych zamków składanych, U-locków i zamków łańcuchowych, zaczynają się od około 50 dolarów. Jest to również minimalna wartość, którą wiele firm ubezpieczeniowych dla rowerów ustala jako warunek pokrycia kradzieży roweru. Przy zakupie zamka rowerowego warto zwrócić uwagę na cenę roweru: konsumenci powinni zaplanować pięć do dziesięciu procent ceny roweru na zakup zamka. Jednak ta zasada z trudem może być realizowana w przypadku rowerów o bardzo wysokiej cenie. W przypadku takich modeli wskazane jest zabezpieczenie ich innym rodzajem zamka.
Klasy bezpieczeństwa
Do najbardziej znanych producentów zamków rowerowych należą Abus, AXA, Kryptonite i Trelock. Dzielą oni swoje zamki rowerowe na specjalnie zdefiniowane klasy bezpieczeństwa.
Abus – 15 poziomów bezpieczeństwa
Abus dzieli swoje zamki rowerowe na 15 klas bezpieczeństwa w zależności od technologii cylindra, wytrzymałości szekli lub łańcucha oraz łatwości obsługi:
Poziom | 1-4 | 5-9 | 10-15 |
Ochrona przed kradzieżą | Podstawowe | Medium | Maksymalnie |
Zalecane ryzyko kradzieży | Niski | Niski do średniego | High |
Zalecana wartość roweru | Niski | Medium | High |
Przykładowy model | Abus RACER 660 SHADOW | Abus Ugrip Bordo 570/80C | Abus Bordo Granit XPlus 6500/85 |
AXA – 15 poziomów bezpieczeństwa
Podobnie jak w przypadku Abusa, AXA oferuje 15 poziomów bezpieczeństwa dla zamków rowerowych i nawet 25 dla motocyklowych. Klasy bezpieczeństwa noszą tu nazwę „Safety Index” i oceniają zabezpieczenie przed włamaniem.
Indeks bezpieczeństwa | 1-6 | 7-9 | 10-15 |
Ochrona przed kradzieżą | Bezpieczeństwo podstawowe | Średnie bezpieczeństwo | Wysokie bezpieczeństwo |
Zalecane użycie | Dla niskiego ryzyka kradzieży | Jako zamek dodatkowy | Dla drogich rowerów |
Przykładowy model | Zamek linowy AXA Newton | Zamek składany AXA Toucan | AXA Linq Zamek łańcuchowy |
Kryptonite – 10 poziomów bezpieczeństwa
W firmie Kryptonite zamki rowerowe są dostępne w dziesięciu poziomach bezpieczeństwa, gdzie 1 to poziom odstraszający, a 10 to najwyższy poziom bezpieczeństwa:
Poziom bezpieczeństwa | 1-3 | 4-6 | 7-8 | 9-10 |
Ochrona przed kradzieżą | Niski | Niski do średniego | Średnie do wysokich | High |
Odpowiednia lokalizacja parkingu | Obszar wiejski | Przedmieścia/ obszar metropolitalny | Kampus uczelni | Główny obszar metropolitalny |
Odpowiedni czas | Krótka | Krótka | Cały dzień | Nocleg |
Przykładowy model | Zamek kablowy Kryptonite Kryptoflex 1265 | Kryptonite Keeper 510 składany zamek | Kryptonite Evolution Serie 4 Standard | Kryptonite New York Lock Standard |
Trelock – 6 poziomów bezpieczeństwa
Producent Trelock dzieli swoje zamki rowerowe na „poziomy bezpieczeństwa” od 1 do 6. Podczas gdy modele z poziomem 1 nadają się jedynie jako dodatkowe zabezpieczenie podczas krótkich postojów, zamki z poziomem 6 stanowią niezawodną ochronę przed kradzieżą również w nocy.
Poziom bezpieczeństwa | 1-2 | 3-4 | 5-6 |
Ochrona przed kradzieżą | Bezpieczeństwo podstawowe | Średnie bezpieczeństwo | Wysokie bezpieczeństwo |
Zalecane użycie | Dodatkowe zabezpieczenia | Zabezpieczenie dodatkowe i główne | Zabezpieczenie dodatkowe i główne |
Zalecany czas trwania parkowania | Szybkie przystanki | W ciągu dnia | W dzień i w nocy |
Zalecana wartość roweru | Rowery średniej klasy | Rowery średniej i wysokiej wartości | Rowery i e-rowery o dużej wartości |
Przykładowy model | Zamek linowy AXA Newton | Zamek składany AXA Toucan | Zamek do łańcucha AXA Linq |
Zdjęcie 1: © Ivan / stock.adobe.com | Zdjęcie 2: © Ivan / stock.adobe.com | Zdjęcie 3: © Syda Productions / stock.adobe.com | Zdjęcie 4: © byswat / stock.adobe.com | Zdjęcie 5: © poko42 / stock.adobe.com | Zdjęcia 6-8: © FinalCheck